Hellere en levende kat end en død løve.
Daniel Machibya
er vokset op på landet med en mor, der er pinseven og en præst i området, der
forkyndte had mod synd og syndere og
Gudsfrygt af typen ”angst”.
Daniel gik
i grundskole i Tabora, men havde en ide eller vision om at skulle tage
gymnasiet på en skole, der hedder Bwiru, langt væk, helt i Mwanza. Han udfyldte
ansøgningsskemaet. Grundskolens leder spurgte: ”Hvorfor vil du derhen? – du
skal have meget gode karakterer for at det overhovedet kan komme på tale”. Ja,
hvorfor? at det er en af de ældste skoler i landet, bygget af tyskerne i 1920,
det er ikke grund nok. Hvorfor? Det vidste Daniel ikke på det tidspunkt. Daniel
siger om sig selv: ”I was far from being a Christian” Jeg var langt væk fra en kristen tro.
Daniel klarede
optagelseskravene og befandt sig så pludselig i Mwanza på Bwiru Secondary
School, drengeafdelingen. I Tanzania undervises der efter det engelske
skolesystem, med 7 års grundskole, derefter secondary i 4 år, hvorefter man
tager advanced secondary, to år mere og er klar til universitetet.
På Bwiru
mødte han mange kristne i en tværkirkelig studenterorganisation, Tanzanian
Students Christian Fellowship TSCF, på swahili bliver det: UKWATA (svarende til
det danske KFS).
Ud over den lutherske kirke (KKKT), består UKWATA af African Inland Church (AIC), Moravian (Herrnhuter), baptister og andre; katolikkerne og nogle af de pentakostale (pinsekirker) og sabbatim (7. dags adventister) kører deres egne løb, lige som muslimerne:
Ud over den lutherske kirke (KKKT), består UKWATA af African Inland Church (AIC), Moravian (Herrnhuter), baptister og andre; katolikkerne og nogle af de pentakostale (pinsekirker) og sabbatim (7. dags adventister) kører deres egne løb, lige som muslimerne:
”Det vil sige der er
5 religiøse grupper på de fleste skoler: UKWATA, katolikker, sabbatim, de
pentakostale og muslimerne. Nogle gange er der 6, når de pentakostale ikke kan
blive enige med hinanden”.
Det var
nogle fra AIC, der førte Daniel til tro og fik ham døbt. ”Jeg kan huske det var mandag den 17. januar 2009…” Han kommer som
sagt fra en pinsebaggrund med voksendåb og var ikke blevet døbt. Men det var
lutherske kristne, særlig den kvindelige præst Lilian Mosh, der udefra tog hånd
om de kristnes skoleelevers liv og åndelige spørgsmål, så det endte med at han
blev luthersk kristen.
Skolen er
som mange lignende secondary schools en boarding school, altså kostskole. Daniel
mødte ældre kristne elever fra advanced secondary (form 5-6) som tog sig af de
unge nyankomne. De viste ham hurtigt tillid og satte ham til at lede et husfællesskab.
I et husfællesskab bor der ca. 90 elever i samme bygning. Han kom som leder af
husfællesskabet til at stå for morgenvækningen, så eleverne kunne komme til
morgenbøn før skole. Jeg kan levende forestille mig, hvordan det vil være at
vække andre tidligt om morgenen, for at de kan holde morgenbøn. Det gjorde det
ikke lettere, at nogle af dem, han skulle vække, var elever fra de store
klasser, form 5 eller 6. Det er sin sag at sige til disse ældre elever, at nu
er det tid til at stå op. Men Daniel voksede med ansvaret. I 2011, den 11
januar, fik han et fornyet kald: ”God was
calling me to be working for him” og da han gik i form 4 var han sekretær
for UKWATAs arbejde på 20 skoler, inklusive Bwiru.
Efter
form 4, havde han et friår i 2012/13, hvor han blandt andet underviste som
lærer i sin hjemegn, Tabora, mens han ventede på resultatet af form 4, om han
kunne fortsætte. Han havde ladet sit skab stå i Bwiru, han havde nemlig en
fornemmelse af, at han ikke var færdig dér. Og han kom tilbage. I Bwiru viste
det sig, at det fik en særlig betydning, at han kan døvetegnsprog. Han kunne
oversætte for de ca 100 døve, der går på skolen. ”Jeg blev valgt til sekretær for UKWATA, og i kraft deraf deltog jeg i
mange konferencer. Så nu kender jeg
mange af skolerne i Tanzania”. Da den frygtelig busulykke skete hvor en
skolebus i dårligt vejr kørte af vejen ned i en afgrund hvor over 30
skoleelever døde, var Daniel den første, der vidste det. Han har kontakter med
mange. Han tog i 2013-15 advanced secondary school med hovedfag i økonomi,
geografi og avanceret matematik. Efter at have sluttet form 5 and 6 skulle han
aftjene sin værnepligt, tre måneder. Derefter valgte han universitet. Ikke
”Mwanza business college” som man kunne have forestillet sig, men teologi på
Nyakato. Vi blev lærere for ham.
Han
inviterede os med til gudstjeneste for form 5-6 i Bwiru sidste søndag. Det var
den sidste gudstjeneste før skoleafslutning hvor form 6 eleverne forlader Bwiru
og starter på universitetsstudier rundt omkring i landet. Eleverne forlader de
trygge rammer og fællesskabet i UKWATA.
Daniel
har en vision: ”Sidste år i maj, fik jeg
en ide. Hvem vil tage sig af eleverne når de fortsætter på universiteter langt
væk? Vi kan naturligvis ikke være 100% nær hos dem, men der er en mulighed igennem
Facebook. Når en søster forlader skolen og skal på college kan det let ske at
hun ændrer sig.”
Det kender
vi også i Danmark. Man kunne tænke sig at København have Danmarks højeste engagement
af unge, men når spejderlederen tager til København for at læse bliver
vedkommende ’anonym’ og opgiver sit engagement i kirken. Daniel prøver at få
pigerne med i netværket. Han delte papirer ud, hvor de kunne skrive sig på, for
han ville have at de fortsat skulle have kontakt. Han har oprettet en
facebookside, hvor de kan skrive med hinanden, UBF, UKWATA Bwira Family. De kalder hinanden for brødre eller søstre.
Det var en
rigtig dejlig gudstjeneste. Det er en pigeskole, og de klarede det hele selv: De
fungerede præster, musikere, eller oplæsere og liturger. Jeg har lagt en lille
video på fb hvor to elever slår på trommer til salmesangen. De var fantastiske.
Nu må de blive fantastiske et andet sted, for de slutter herefter og skal
videre på college/universitet.
UKWATA-arbejdet er vigtigt. Han var heldig at komme i kontakt med gode kristne, andre er mindre heldige.
UKWATA-arbejdet er vigtigt. Han var heldig at komme i kontakt med gode kristne, andre er mindre heldige.
”Jeg havde en ven, en
præstesøn. Hans adfærd ændrede sig ved kontakten med nye venner. Husk på at det
er en kostskole, her bor man 5 måneder isoleret fra kontakt med andre inklusive
din familie, de nystartede elever er I fare. Kommer de i dårligt selskab, der ikke
støtter dem i at få læst nok, så søger man måske som min ven her en
troldomskyndig for at få hjælp til at bestå. Andre kommer let ind i
prostitutionens lette penge. Der er også lærere der ikke er gode”.
Daniel har
gjort et kæmpe arbejde for at være der for dem, sådan som den lutherske præst
var det for ham. Han arbejder ihærdigt på at fastholde kontakt med de afgåede
elever. Han har for øvrigt brug for en computer som hjælp til arbejdet. Ind til
videre gør han det hele over sin mobiltelefon, en gammel Nokia. Han fortsatte:
”Vi oprettede også en
gruppe for de afgående ledere, så vi kan hjælpe der hvor vi nu er, som fx da vi
erfarede at en af de studerende døde. Da kunne vi sende en erkendtlighed og
støtte gennem en af dem der boede i området.
Det er et
tab når alle flytter. På den anden side er spredningen en velsignelse. Ældre mennesker
bor hvor de har boet altid. Men de unge flytter.
”Når de går fra skolen er de som Guds ords
såsæd der slår rod andre steder. De skal være gode eksempler for forældre,
naboer, arbejdsfællesskaber og nationen”.
”I er udvalgt til at være gode
rollemodeller” sagde
han til dem, der skulle videre efter form 6. De kan hjælpe andre med at vokse
åndeligt.
”Som jeg plejer at
sige: Hellere en levende kat end en død løve”.
Det kan
godt være det gode liv lokker med store ord om materielle goder som fint tøj,
gode senge, men hvad er det værd hvis man dør af det.
”Sisters changes when they come to college, they want a good life, money,
good clothes, good bed”.
Hvordan
får pigerne så det – eller rettere: ”Hvordan får de mod til ikke at få det”.
Kommentarer