Fri Hadith for alle

Vores lærer ville have at vi skulle skrive en hadith.
Han er katolik, men er det ikke at lege med ilden... Hadith? Det er muslimernes (næst) helligste skrift, det er fortællingerne om Muhameds liv og levned!
Vi skulle skrive en hadith, en historie, og med en løbsk fantasi bliver det aldrig en 'helligbog', måke en 'helligbrøde'.

Læreren vil forøvrigt gerne gøre det godt, og når han underviser gør han meget umage med pædagogisk at tydeliggøre hvad han mener:
si- og så peger han på sig selv, hu- og han peger på en af os osv og så kommer han til I: ham- og han peger på os, hawa og han peger ud af vinduet på en imaginær gruppe: Dem. Så skal vi gøre det samme... det er en gode øvelse: Jeg peger på Kirsten og siger ha! og peger ud af vinduet mod fælleshuset og siger "kahawa".
Den synes jeg var meget god.
Kahawa betyder kaffe ;)
Men jeg skulle altså skrive mit livs hadith og da hadith blot betyder en lidt længere fortælling, kan det oversættes med en blog:

Vi var ovre hos et andet missionærpar, Carsten og Agnes Rahbek. Agnes har haft en masse med kirkeadministration i Iringa at gøre, har siddet i menighedsråd her og er meget engageret lokalt, mens Carsten tager ud for at spise med masaierne. Og fortælle dem om Jesus.  Han er tømrer, så det gør han godt, jeg tror der er en erhvervsmæssig forståelse mellem de to, Carsten og Jesus. Og så elsker han at vise dem den film jeg har plaget alle mine konfirmander med: "Det er frivilligt hvad I gør: Enten læser i Lukasevangeliet til næste gang eller også ser i Jesusfilmen". Alle mine konfirmander ser frivilligt Jesusfilmen. Jeg tror forholdene er lidt anderledes hos masaierne, det på filmen forekommer også langt mere virkeligt, når man ser Jesus gå omkring blandt får og geder og en langhornet ko i forgrunden, der trasker forbi lærredet. Så er det i virkelig 3-D, helt uden mærkelige briller.

De fortalte om at under den sidste president var muslimer blevet favoriseret, der var blevet indsat muslimer som ledere i alle byer udpeget af præsidenten (han lavede lige en lovændring der gav ham den mulighed). Han ville også indføre sharialov, men da vågnede de kristne og protesterede i et stort fællesskab og loven faldt ved andenbehandlingen.

Mere skjult er at muslimer har arbejdet på at få styr på infrastrukturerne, således havde man gennem en langsigtet plan helt tilbage fra mileniumskiftet sørget for at de kristne tankstation-ejere fik benzin sidst, hvis der var noget tilbage. Derfor var de tankstationer de kristne ejede jævnligt tomme og hvem gider køre forbi en tom benzintank (det er slemt nok når ens egen benzintank er ved at være tom). Nu er der derfor kun muslimsk ejede tankstationer i hele Tanzania. Hvis de en dag lukker for de dyre dråber, for at få et lovændringsforslag igennem, ville det hurtigt få samme effekt i Tanzania som når skrællemændene strejker i Danmark (undskyld eksemplet, Frank). Det er faktisk ikke kun i Tanzania dette sker.

Hvis jeg nu vil lave et 'statement' og ikke købe benzin hos muslimer, kommer jeg ikke langt, helt bogstaveligt. Jeg tror heller ikke at den form for taktik virker. Men hvad skal man gøre, når man hører at en mand blev afskediget fra Iringas mejeri, ejet af muslimer, fordi han i sin ferie tog med Carsten ud til masaierne for at se køer og Jesusfilm?
Det er sikkert at islam i Afrika har lagt en taktik.
Faktisk er den ret genial.
Skal vi kopiere, eller tænke nyt?

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Det regner så alt skylles bort - og vi har ikke vand!

Reformationsdag