Det regner så alt skylles bort - og vi har ikke vand!

Det er noget af en modsætning - masser af vand (udenfor), ingen vand i hanerne. Da vi arbejdede her som lærere var det et tilbagevendende problem: Skolen har høje udgifter til det kommunale vandværk, som ofte ikke leverer varen. Vi bor på et lille bjerg og når trykket falder i systemet er vi de første der mangler vand. 

Mens vi er her denne gang håber jeg på at vi kan finde en anden løsning end kommunens dyre ustabile leverance.


I et tæt buskads udenfor Nyakato colleges område står der en pumpe, som ingen bruger.


 

Først troede jeg at det drejede sig om en gravet brønd med pumpe som vi kender dem fra på landet. Men vi skruede delene fra hinanden og jeg prøvede at trække pumpen op. Den var tung, vi fik fat i 8 studerende som arbejdede på at få den hævet og da fandt jeg ud af at det var en boret bønd, der måske går 40 m ned.

Jeg har spurgt mig for, men ingen ved præcis hvornår den blev boret og dermed kan jeg heller ikke få andre oplysninger om boringen.


Faktisk tror jeg ikke den har været i brug i over tyve år. Da vi kom prøvede visebiskoppen at benyte vandet fra boringen til at vande sine majsplanter med, men vandet var dårligt og slog planterne i hjel.


Det tror jeg, vandet har ikke været brugt i disse 20 år, har stået stille i røret og suget alt dårligdom til sig.

Nu har vi besluttet at prøve at få renset borehullet, skyllet systemet igennem og undersøge hvor meget vand boringe kan give.

I må gerne bede om at det viser sig at vandet er godt og at der er nok af det, så vi ikke spilder vore penge :)

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Reformationsdag