Pletskud

Det er imponerende at de kan. Et lille vindstød og det går fra at skulle have været en 10'er til en 8'er. De dygtige kan beregne hvad vinden vil gøre ved pilen på vej mod målet. Jeg ville være imponeret hvis jeg overhovedet på den afstand kunne få en pil til at nærme sig målet.

At ramme ved siden af. 

Det ord for "synd", Jesus oftest bruger, betyder "At ramme ved siden af målet". Og jeg tænker 'mål' her må være Guds mål med mit menneskeliv. En pil der ikke rammer målskiven er ude på en meningsløs flugt, ligemeget hvor langt den ellers kommer. Et langt liv er ingen garanti for at man er på ret vej, og meningsløshed er ikke kun noget for unge, der synes det er svært at finde vej.

Som barn har jeg brugt uforholdsmæssig meget tid på at lede efter pile der ikke ramte noget som helst, men blot forsvandt ud i buskads og græs.
Jeg oplever Gud som den der tålmodigt finder mine fejlskudte pile og siger: prøv igen. Fordi det jeg gør ikke altid ender hvor det skulle, er Gudsrigets virkelighed ikke forkastelse, men opfordring til at rejse sig og forsøge igen.
Hvad er så Guds mål med mit menneskeliv?
Bibelen/Paulus siger at kærlighed er lovens fylde (opfyldelse). Jeg har for min egen skyld defineret synd, som at synd er når det er synd for nogen eller noget. Har jeg handlet så en anden er såret, har jeg syndet. Har jeg handlet så det er gået ud over Gud, min omverden og mig selv, så det er ”synd” og jeg har ramt ved siden af Guds mål med mit liv. Samtidig med at jeg sætter min lid til den store pilehenter, håber jeg at dem omkring mig vil bære over med mine mange fejlskud.
[Billedet har jeg taget ud af tårnvinduet oppe ved klokkerne]

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Det regner så alt skylles bort - og vi har ikke vand!

Reformationsdag