Jul



Julebrevet giver mulighed for at sende en hilsen med tak til  jer der har betydning for mig, og som jeg ikke får sagt det ordentligt til i hverdagen.
Det er ret væsentligt.
Julebrevet er også reflektionens tid, hvor det væsentlige skal skilles fra det uvæsentlige.

Af uvæsentligt kan nævnes:
  • 1. december fik jeg besked om at jeg havde 25-års jubilæum. 
  • Der er måske nogle der kan huske at jeg blev ansat i Rønne første september 1987 hvor der ikke lå sne for døren.
  • Hvorfor er jubilæet så ikke fejret 1. September 2012? 
Det er fordi jeg havde 3 måneders orlov i Hong Kong og orloven tages af pensionstiden.
  • Så vil nogle af jer vil måske huske at det er ikke det eneste orlov jeg har fået tiltusket mig:
  • 1994 var du i Egypten også på et 3 måneders orlov. Altså burde du først fejre dit 25-års jubilæum 1. April? 
Men den første orlov blev lønnet af et løntillæg (det så kaldte  fedterøvstillæg, et ord som er så grimt at det næsten ikke står her...) som præsteforeningen genialt lagde ind i orlovsordningen. Det var tider dengang.
Det væsentlige:
25 år er dog ingenting i forhold til det store vi fejrer hver jul, hvor Gud i Jesus trådte ind i vores verden for at fejre det menneskelige. Han aflagde al den himmelske værdighed, tog et menneskes skikkelse på og blev en der uden løn tjente os andre ... det jubilæum er værd at huske på mindst en gang om året.
Jesus lærer os i julen at:
Et lille lys kan sprede et stort mørke.
I denne tid tændes der lys rundt om i danske hjem til glæde og til at sprede mørke. Der er nogle (særlig af vore kinesiske venner) der har spurgt mig hvorfor danskere ikke bare tænder det elektriske lys, men samler sig ved små stearinlys, når det elektriske lys dog er meget bedre til at se ved.
Jeg tror det er fordi vi ved, at det er som et levende og sårbart lys Jesus Kristus kom ind i vores verden og dog formåede at flytte et nok så stort mørke. Uanset hvor stort mørket er, kan det ikke hindre lyset i at skinne og sprede mørket.
Lyset oplyser det lille mørke, men – ganske uanfægtet af mørkets størrelse, også det store mørke. Det er så væsentligt at jeg ønsker at gribe det i mit liv. Gøre det til mit livsperspektiv.
Glædelig jul.


Huset hertil højre er vores vinterhus.
Vi har også et sommerhus.
Fantastisk så heldig man kan være.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Det regner så alt skylles bort - og vi har ikke vand!

Reformationsdag